КП "Міжнародний аеропорт Одеса"

Історія

             Одеса зі своїм прекрасним, рівним кліматом, оточена степами, що представляють собою ідеальний природний аеродром, немов створена, щоб бути центром авіації. З дня свого заснування Одеса стала важливим торговим і промисловим центром півдня України; центром регіону, де розташовані найбільші морські порти, промислові підприємства; містом-курортом.

            Саме в нашому сонячному і привітному місті знаходяться гостинні повітряні ворота Півдня України - Міжнародний аеропорт «Одеса», послугами якого щорічно користуються сотні тисяч пасажирів.


     Точкою відліку історії аеропорту прийнято вважати відкриття 21 травня 1924 році регулярних польотів за маршрутом Харків - Єлисаветград - Одеса; тоді ж тут, на Стрельбіщном полі, була побудована одна з перших в радянській Україні повітряних станцій.


У березні 1908 року відбулися перші збори членів «Нового науково-спортивного товариства«Одеський аероклуб».
Польоти на повітряних кулях і планерах, парашутні стрибки з аеростатів викликали гарячий інтерес у багатьох одеситів.

 

 Михаїл Ефімов з учнями      
 

Перший публічний політ був здійснений саме в Одесі 21 березня 1910 року Михайлом Єфімовим. Десятки тисяч людей напружено вдивлялися в гаряче південне небо. Незабаром при Одеському аероклубі з ініціативи мецената клубу, промисловця і банкіра Артура Анатра була організована Школа військових і цивільних авіаторів. Її аеродром, розташований на Стрельбіщному полі, так і називався - «Шкільний».

Аероплани обслуговували техніки Одеського Морського батальйону, які стали, по суті, першими одеськими авіамеханіками.

 


26 березня 1923 року було створено Українське акціонерне товариство повітряних сполучень «Укрвоздухопуть». Здобувши незалежність, саме цей день наша країна відзначає як День народження цивільної авіації України.


На початку 1924 року в Одесі будується повітряна станція. І в цьому ж році в Київський політехнічний інститут на відділення авіаційної техніки надходить молодий Сергій Корольов. Наш знаменитий земляк, який побудував на той час в Одесі свій перший літак, став одним з основоположників світової ракетно-космічної галузі.

 

       

 


 У 1931 році на місці нинішнього аеропорту будується перший аеровокзал. Одесити отримують можливість швидко та комфортно долетіти до Дніпропетровська, Кривого Рогу, Миколаєва, Херсона, Скадовська, Каховки.
У 1935 році Одеський авіазагін перебазувався в новий аеропорт «Застава». Тут розмістилися 15-й транспортний авіазагін і 216-й авіазагін спецзастосування.


Велика Вітчизняна війна стала серйозним випробуванням для одеських авіаторів. З перших днів війни особовий склад аеропорту брав участь у  бойових діях наших військ.

 

          
 

На базі Одеського аеропорту була створена особлива авіагрупа. Утворений на її базі 69-й авіаполк ГВФ зустрів День Перемоги біля стін Берліна.

       Одеські авіатори мужньо захищали рідне місто, забезпечуючи передові частини боєприпасами, продовольством, технікою, координували переміщення військ, забезпечували радіонавігацію при польотах. 
Після звільнення Одеси почалися роботи по відновленню аеропорту «Застава», формувався новий льотний склад. Вже 5 листопада 1944 поновилися міжнародні регулярні польоти на лінії Москва-Одеса-Софія.


Після закінчення війни, в 1948 році був створений 35-й транспортний авіазагін. Чотири роки по тому, об'єднавшись з аеропортом, він перетворюється в 90-й об'єднаний авіазагін.

 

        

 

У 1960 році аеропорт знову перевели з Застави на Стрельбіщне поле, де він розташований до цього дня. Тут деякий час цивільний аеродром «Центральний» сусідив з військовим Шкільним аеродромом.


У 1961 році одеські авіатори одними з перших починають освоєння нових пасажирських лайнерів - реактивних ТУ-104. Для їх прийому будується нова злітно-посадкова смуга, а в березні 1962 року в Одеському аеропорту відкривається новий аеровокзал. Нова техніка розширює географію польотів, зростає мережа маршрутів, початковим і кінцевим пунктом яких значиться місто-герой Одеса. Одеський аеропорт відомий не тільки своєю великою історією, а й великою кількістю ветеранів який починали свою трудову кар'єру біля самих витоків розвитку аеропорту. 

 


   

       Зліт і посадка - вихід літака в повітряний море і зустріч з землею - два найбільш хвилюючих і відповідальних моменту польоту. Для успішного виконання рейсу екіпаж у будь-який момент повинен мати можливість зорієнтуватися в просторі і уточнити свій маршрут. Зв'язок літаків з аеропортом, зв'язок аеропорту з «зовнішнім світом» цілодобово забезпечується службою радіо-світлотехнічного обладнання і зв'язку - СРСТЗЗ

       

 

       Вона організовує точну і безперебійну роботу радіолокаційних систем - інструментальних систем посадки і приводних радіостанцій, що підтримує високу пропускну здатність летовища. 
      У квітні 2013 року розпочалося будівництво нового терміналу площею 26000 м² та проектною пропускною спроможністю 1000 пасажирів на годину. Новий термінал має чотири телетрапи. Загальна площа залів вильоту забезпечує комфортне розміщення пасажирів 12 рейсів одночасно.

 

     
         

        Навесні 2017 року Кабміном було обговорено виділення коштів на будівництво нової злітно-посадкової смуги. Так, на засіданні 6 вересня, прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що будівництво нової ЗПС є стратегічно важливим. 8 вересня, відбулася урочиста закладка капсули, що символізує початок будівництва. 9 листопада 2017 почалося будівництво нової ЗПС